zaterdag 9 november 2013

De Rode Winkel


OVER DE RODE WINKEL

EEN STUKJE GESCHIEDENIS
In 1834 kochten Johannes Broekman en Annaatje van Essenberg een pandje aan de Lange Elisabethstraat in Utrecht alwaar zij een kleermakerij en een winkel in fournituren begonnen. Huisnummers bestonden nog niet. Hun onderneming werd officieel ten doop gehouden op 19 maart 1837. Na het overlijden van Johannes, in 1869, zette zijn weduwe de zaak voort onder de naam ‘Weduwe Johannes Broekman’. De winkel specialiseerde zich naast de kleermakerij in beroepskleding. Haar zonen Anthonius en Augustinus volgden haar in 1883 op.

In 1911 werden aan de overkant van de straat een aantal panden gekocht. Hierin werd na een grondige verbouwing op 19 maart 1912 'Gebr. Broekman Heerenmode' geopend. Zodoende werd aan de ene kant van de straat, op nummer 11 en 13, beroepskleding verkocht en aan de andere kant van de straat, op nummer 20, kon men terecht voor ‘het zondagse pak’. De winkel op nummer 13 ontwikkelde zich tot een gerenommeerde beroepskledingwinkel die klanten trok uit Utrecht en verre omtrek. In die tijd had iedere beroepsgroep zijn eigen kleding. Zakkendragers, kolenhandelaren, bakkers, slagers, smeden, boeren en tuinders, je herkende ieder beroep aan de kleding die men droeg.

DE INTRODUCTIE VAN DE SPIJKERBROEK
De spijkerbroek, jeans, is oorspronkelijk beroepskleding. In de Verenigde Staten werden ze ontwikkeld voor met name cowboys en spoorwegwerkers. Begin vijftiger jaren van de 20e eeuw werden de eerste spijkerbroeken dan ook in Nederland geïntroduceerd als beroepskleding.

Toen Amerikaanse filmsterren, zoals James Dean en Marilyn Monroe, spijkerbroeken gingen dragen, werd de jeans omgedoopt tot dagelijkse kledij. Ook de Nederlandse jeugd pikte dit op en zette zich op deze manier af tegen de gevestigde orde. Aangezien deze broeken alleen te koop waren in beroepskledingwinkels kwamen de jongelui in De Rode Winkel terecht. De Rode Winkel heeft hierop gereageerd door het assortiment daarop aan te passen en zich meer te gaan toeleggen op jeans. Dit bleek zo'n succes dat het oorspronkelijke karakter van de winkel allengs omsloeg van winkel in beroepskle¬ding naar de grootste specialist op het gebied van Jeans.

DE RODE WINKEL, EEN NAAM ONTSTAAN IN DE VOLKSMOND
Toen in de jaren dertig de gevel van de beroepskledingwinkel aan de Lange Elisabethstraat nummer 13 eens opnieuw in de verf gezet moest worden, viel de schilder van de trap en brak een been. In die tijd werd hout altijd eerst in oranje/rode grondverf (menie) gezet. Omdat de schilder niet verder kon werken stond de pui lange tijd in de rode grondverf. Omdat in die tijd er voor buitenschilderwerk nog niet veel andere kleuren gebruikt werden dan groen, grijs, zwart en wit was dit heel erg opvallend. De winkel werd daardoor heel herkenbaar en al snel werd de winkel in de volksmond De Rode Winkel genoemd. Toen de schilder weer aan het werk kon, heeft men besloten de kozijnen en deuren rood te verven. Omdat steeds meer mensen de naam ‘De Rode Winkel’ gebruikten, in plaats van Broekman, is op een gegeven moment besloten de winkel ook officieel ‘De Rode Winkel’ te noemen. Sindsdien is rood de kleur van de huisstijl van De Rode Winkel.

DE 5e GENERATIE
Sinds 1987 staat de 5e generatie in de persoon van Tom Broekman aan het roer van het ruim 175 jaar oude familiebedrijf. 'Gebr. Broekman Heerenmode' heeft zich onder de naam 'Thom Broekman' ontwikkeld tot een herenmodespecialist die zijn gelijke niet kent. Thom Broekman heeft 10 vestigingen en een webstore. Voor meer informatie, ziewww.thombroekman.nl.

ANNO NU
Halverwege de jaren 90 van de vorige eeuw zette de echte groei van De Rode Winkel in. Momenteel heeft De Rode Winkel Broekman 10 vestigingen: Utecht Centrum, Utrecht Hoog Catharijne, Utrecht Overvecht, Amersfoort, Nieuwegein, Houten, Woerden, 's-Hertogenbosch, Tiel en Tilburg. Allemaal gevestigd in de oude binnenstad of in het beste winkelgebied van de betreffende plaats. Echte jeanswinkels met een eigen identiteit, maar met de uniforme Rode Winkel kenmerken: uitnodigend, persoonlijke service en aandacht voor de klant. De beste collecties A-merken, regelmatig aantrekkelijke aanbiedingen en gastvrije en vakbekwame jeansspecialisten.

Bovendien bieden wij onze topmerken ook aan via de webstore. Zo kunt u 24/7 bij ons winkelen! Wij heten u graag van harte welkom in een van onze vestigingen of in onze webstore!

HOFLEVERANCIER
Op 19 maart 2012, bij de viering van het 175- jarig bestaan van De Rode Winkel reikte de heer Roel Robbertsen, commissaris van de Koningin van de Provincie Utrecht, namens Hare Majesteit Koningin Beatrix, aan Tom Broekman het predicaat ‘Hofleverancier’ uit.

Het predicaat Hofleverancier is in 1815 ingevoerd door Koning Willem I en is samen met het predicaat Koninklijk (1806) één van de oudste Koninklijke onderscheidingen van ons land. Dit predicaat geeft bedrijven het recht om het Koninklijk Wapen te voeren, met de toevoeging “Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier”.

Het predicaat ‘Hofleverancier’ wordt toegekend aan ondernemingen die minimaal 100 jaar bestaan, vooraanstaand zijn op lokaal, regionaal of nationaal niveau en bovendien excelleren boven vergelijkbare ondernemingen.

Het predicaat ‘Hofleverancier’ staat ondermeer voor een gezonde onderneming en goed ondernemerschap met oog voor mens en omgeving en maatschappelijke betrokkenheid en symboliseert als het ware het respect, de waardering en het vertrouwen van de Vorstin of de Vorst tegenover de onderneming die het predicaat mag voeren.

http://www.derodewinkel.nl/

Geen opmerkingen :

Een reactie posten