vrijdag 24 januari 2014

Beginspiration’s budget tips

door Ianna Geplaatst op

Zoals ik al eerder in mijn 31 dagen zonder geld uitdaging liet zien: gezond eten hoeft helemaal niet duur te zijn. Toch krijg ik vaak de vraag: heb je tips om goedkoop, maar toch gezond te eten? Ik denk het wel. Vandaag een blogje met mijn gedachte achter gezond eten versus op je budget letten. Morgen volgt op Beginspiration een aantal (hopelijk) bruikbare tips om jullie een handje op weg te helpen. Ik denk dat het belangrijk is om in te zien, dat goedkoop niet altijd beter is. Dus dat je soms voor iets duurder kiest, omdat het in het grotere beeld beter is voor de mens, dier en milieu.

Het klopt inderdaad dat je voor een gezonde (biologische) maaltijd gemaakt van verse producten vaak meer betaalt, dan bijvoorbeeld een diepvriespizza of een andere kant-en-klaar maaltijd. Mensen vinden het gek om 6 euro voor een bio kipfilet te betalen of een goed stukje vlees bij de slager. Aan de andere kant, vraag je eens af wat voor leven de euroknallers hebben gehad? Hoe kan het zijn dat een “biefstuk” van 2 euro, zo goedkoop kan zijn? Je moet immers een koe slachten, het vlees in stukjes snijden, bevriezen, transporteren, verpakken, in de supermarkt leggen (door een vakkenvuller), dan langs de kassière (die ook betaald wordt), voordat het pas bij jou in je koekenpan ligt. Hoe kan dit stukje vlees 2 euro kosten? Conclusie: koop liever een iets duurder product, maar eet er minder van. Je geniet er meer van, en waarschijnlijk is het nog een stuk gezonder ook. De dieren hebben minder stress gehad (wat resulteert in beter vlees) en zijn niet volgespoten met antibiotica en groeihormonen.

Koester je lijf, je hebt er immers maar een.. Je kunt het wel volproppen met allemaal dingen die ongezond zijn, maar uiteindelijk kun je je lichaam beter voeden dan vullen. In het kort: ga minder eten, zo houd je meer geld over in je portemonnee. Nu betekent dit niet dat je op een soort strikt dieet moet gaan, waarbij je niks meer eet. Kijk eens naar jezelf wanneer je door de supermarkt loopt. Vraag jezelf eens af: heb ik deze koekjes/dropjes/3 repen chocolade echt nodig? Koop ik nu extra producten, terwijl ik thuis nog van alles heb liggen? Mensen kopen (en ik ook) vaak te veel, in zoverre: meer dan je eigenlijk nodig hebt. Naast het feit dat je daardoor meer gaat eten (wat vaker leidt tot overgewicht), gooien mensen steeds meer weg. Dat is onnodig, en zonde, vooral voor jouw portemonnee.

Een kleine morele speech vandaag. Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken! Morgen volgt een lijstje met 10 tips: gezonder eten, voor een kleiner prijsje.

http://www.beginspiration.nl/beginspirations-budget-tips/

Geen opmerkingen :

Een reactie posten