zaterdag 23 november 2013

35 Tips voor Minder Zorgen (Overig)

 *****
Maak jij je vaak zorgen? Lig je wakker van het piekeren? Tja, dat doen we allemaal wel eens. We hebben allemaal zorgen. En deze zorgen staan vaak ons geluk in de weg. Met deze tips kun je je zorgen verminderen.

Zorgen staan je geluk in de weg

Een feestje. Een gezellige barbecue. Iedereen is vrolijk. Jij niet. Want jij maakt je zorgen. Zorgen om een ruzie met een collega. Of zorgen om je financiële situatie, je dochter, je relatie of allerlei andere problemen.

Iedereen maakt zich soms zorgen, dat is heel normaal. Toch wil dat niet zeggen dat het ook wenselijk is. Zorgen halen de glans van het moment. Ze belemmeren je om volop te genieten van ieder moment. En daarbij, ze zijn vaak vooral nutteloos en ineffectief.

Gelukkig zijn er veel dingen die je kunt doen om je minder zorgen te maken. Je kunt jezelf trainen, je gedachten sturen en strategisch werken richting een zorgeloze toekomst. Hieronder vind je 35 tips om je zorgen te verminderen.

35 Tips voor Minder Zorgen
1. Maak een lijst van de dingen waarover je je zorgen maakt. Door je zorgen overzichtelijk te maken voel je je direct lichter.
2. Gun jezelf een pieker uurtje, een periode waarin je jezelf toestaat om ongestoord te piekeren.
3. Zet vandaag een kleine stap om een van je zorgen te verlichten. Zet morgen een tweede stap. Na zeven dagen heb je al zeven stappen gezet. Na een maand dertig. Voor je het weet zijn een aantal zorgen opgelost.
4. Breng nu offers en werk aan dingen die je in de toekomst profijt geven.
5. Pak je ‘zorgenlijst’ uit stap 1, en deel je zorgen op in twee categorieën: oplosbaar en onoplosbaar.
6. Maak een stappenplan om de oplosbare zorgen uit je leven te ruimen. Merk hoe je met een paar kleine stappen als snel in de opwaartse spiraal komt.
7. Kijk heel goed of je onoplosbare zorgen stiekem tóch oplosbaar zijn. Zo ja, verschuif ze naar de oplosbare lijst en maak een stappenplan. Als ze echt onoplosbaar zijn, accepteer dit dan. Richt je op datgene dat jij kunt beïnvloeden: je eigen gevoel.
8. Mediteer. Eerst een paar minuten, later steeds iets langer. Door te mediteren ontdek je dat jij en je zorgen twee verschillende dingen zijn. Het is mogelijk om soms even los te komen van al die dagelijkse zorgen. En je kunt het doen wanneer je maar wilt.
9. Meditatie helpt je ‘op te laden’. Het helpt je op kracht te komen, zodat je je zorgen met een frisse blik kunt bekijken. Mediteer dus iedere dag en merk hoe je stabieler wordt, en hoe je zorgen steeds kleiner lijken te worden.
10.Veel problemen zijn niet toevallig. Ze zijn vaak vooral een reflectie van jouw innerlijke toestand. Onderzoek op welke manier jij jezelf kunt ontwikkelen om bepaalde problemen op te lossen. Bijvoorbeeld: beter leren luisteren als je merkt dat je vaak problemen met mensen hebt.
11. Onthoud dat jouw manier niet perse een betere manier is. Jouw manier is slechts een andere manier.
12. Onthoud dat ieder mens zijn eigen pad bewandelt. Zijn eigen fouten moet maken.
13. Onthoud dat liefde soms ook betekent dat je iemand toestaat zijn eigen fouten te laten maken. Dat is moeilijk, en soms onverantwoord. Vertrouw op je gevoel.
14. Angst is niet je intuïtie. Luister dus niet constant naar angst. Angst maakt je klein, het drijft je in een hoekje. Het maakt je zorgen groter en groter. Probeer langs je angst te kijken en te onderzoeken wat je echt voelt.
15. Durf dapper te zijn. Juist als je bang bent en je zorgen maakt.
16. Vertrouw erop dat alles goed komt. En dat, zelfs als het niet goed komt, het toch goed is. Dingen gebeuren zoals ze gebeuren. Daar heb je vaak geen invloed op.
17. Weet dat je niets aan het probleem verandert door te piekeren. Het enige dat je verandert is je eigen geluksniveau. En je haalt het naar beneden.
18. Leer te denken op papier. Door je gedachten steeds op papier te gooien maak je je zorgen inzichtelijk, orden je je gedachten en kom je snel tot nuttige conclusies. Haal je hoofd leeg, zeker als je je zorgen maakt.
19. Doe dingen die werken. Als je je zorgen maakt over je gezondheid, trek dan geen zak chips open. Als je je zorgen maakt over je financiën, ga dan niet uit eten. Maak het niet moeilijker voor jezelf. Stop met ontkennen en wegwuiven.
20. Neem verantwoordelijkheid voor de problemen waarover je je zorgen maakt. Er zijn altijd dingen die je kunt doen om de boel te verbeteren. Als het niet praktisch is, dan is het wel werk aan jezelf: leren accepteren, leren loslaten, leren liefhebben.
21. Elke ervaring in je leven heeft je gevormd tot wie je nu bent. Dat is deze ervaring ook aan het doen. Het zal je uiteindelijk een wijzer mens maken. Leer dat waarderen.
22. Bekijk je problemen op grote schaal. Visualiseer je hele leven op een tijdlijn. Van je geboorte tot je sterfdatum. Hoe groot zijn deze zorgen op deze hele tijdlijn? Precies, klein.
23. Er is licht aan het einde van de tunnel. Echt. Zelfs mensen die hun dierbaren verliezen kunnen uiteindelijk weer gelukkig zijn. Vertrouw erop dat het beter wordt. Alles in dit universum is tijdelijk. Alles.
24. Zorgen zeggen iets over de dingen die je belangrijk vindt. Dat is iets moois. Gebruik deze gevoelens om je prioriteiten op een rijtje te zetten.
25. Ieder mens maakt zich zorgen. Je bent niet vreemd, je bent niet anders. Je bent net zoals iedereen. Zo, hoef je je daar geen zorgen over te maken.
26. Houd je positieve vibe vast. Ook mét zorgen kun je positief zijn. Sterker nog, een positieve instelling maakt je zorgen een stuk dragelijker. Geen drama, nergens voor nodig.
27. Zorg dat je, in ieder geval op intellectueel niveau, altijd weet dat het leven mooi is. Het kan zijn dat het nu niet zo voelt. Maar gevoelens komen en gaan. Dat verandert niets aan het feit dat, uiteindelijk, het leven een geweldige rit is. Inclusief eb en vloed, ups en downs, licht en donker.
28. Uitdagingen en tegenslagen maken je sterker, wijzer, stabieler en zachter op latere leeftijd. Je moet er nu even doorheen. Hoort erbij, niets mis mee.
29. Kijk vooruit en werk hard om toekomstige zorgen te voorkomen. Voorkom toekomstige geldzorgen door nu te beginnen met sparen en meer te leren over geldzaken, voorkom toekomstige gezondheidsklachten door nú gezond te leven etc. Ja, het leven is echt voor een groot deel maakbaar. Dus zorg dat je wenselijke dingen maakt.
30. Deel je zorgen met andere mensen. Gedeelde zorgen worden gehalveerd. Maar wees geen oude zeurkous. We hebben allemaal zorgen, en we blijven lachen.
31. Sporten doet wonderen. Niet alleen voor je lijf, ook voor je hersenen. Regelmatig sporten halveert je risico op somberheid en depressie. Gewoon lekker doen dus.
32. Zorg dat je alle voedingsstoffen binnen krijgt die je lichaam nodig heeft. Een tekort aan omega 3 vetten kan bijvoorbeeld bijdragen aan sombere gedachten en depressie. Toch jammer als blijkt dat je leven een puinhoop is omdat je niet van vis houdt!
33. Ga de natuur in. De natuur kalmeert en ‘heelt’ de geest. Mooi spul, en het ruikt nog lekker ook.
34. Leef in het hier en nu. Je zorgen gaan altijd over de toekomst en over het verleden. Hier en nu is er niets aan de hand. Voel de wind langs je wangen, ruik de bomen, zie de hommel rondzoemen. Nu is alles goed. Dus voel je nu gelukkig.
35. Hoofd omhoog, blijf lachen. Alles komt goed. Wees niet bang.

Aan de slag met die rondvliegende gedachten?

http://sochicken.nl/35x-minder-zorgen
 

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen