zaterdag 23 november 2013

Goedkoop eten


Het wordt tijd voor weer eens wat echte consumindertips. Dit keer op het gebied van koken. De afgelopen week had ik een paar keer contact met een vrouw die nu net een traject van schuldsanering ingaat. Samen met haar vriend heeft ze na aftrek van de vaste lasten € 100 per maand om van te leven, dat is dus eten, drogisterij-artikelen maar ook een andere onderbroek als de oude van de kont afvalt.....

Het zal voor haar een hele uitdaging zijn om van € 100 per maand rond te komen. In het verleden heb ik ook in een situatie gezeten waarbij ik nauwelijks geld te besteden had en ik weet uit ervaring dat het te doen is, maar wel voor een beperkte periode. Op een gegeven moment gaan dingen kapot, moeten worden vervangen en dan moet je wel héél creatief zijn om de problemen op te lossen. Ik ging tegen sluitingstijd naar de Aldi en de Lidl en kocht dan bijvoorbeeld afgeprijsd brood en zo. En aan het eind van de middag toog ik naar de Cuyp in Amsterdam (daar woonde ik vlak bij) en scoorde tassen vol met eten voor een prikkie. Maar ik maakte toen niet mijn eigen wasmiddel, sterker nog ik bedacht me niet eens dat dit kon. Een groot voordeel was dat ik tijd en energie had om dit te doen. Als je elke dag moet werken, dan kan je helemaal niet tegen sluitingstijd naar de markt gaan en met een ziek lijf lukt dat ook niet.

Het consuminderen wat ik nu doe lijkt niet echt op wat ik toen deed. Ik vind dat ik het nu georganiseerder en creatiever aanpak. Ook is de insteek anders: vooral om problemen te voorkomen en om leuke dingen door te kunnen laten gaan. Er is minder inkomen en dat vraagt meer creativiteit en bewustzijn over hoe we het geld willen verdelen. Ik ervaar nu minder druk. Maar besparen is besparen en sommige tips zijn voor elke situatie handig, wat de reden ook is dat je gaat besparen. Vooral met eten koken kun je veel geld besparen. En ook toen ik bij wijze van spreken nog geen nagel had om mijn kont te krabbelen at ik lekker, gevarieerd en goedkoop. Goed en gezond eten is immers van levensbelang, ook als je niet veel geld kunt besteden aan het eten. Je kunt voor tips en recepten kijken op Spaarcentje kookt, maar ik heb een aantal tips ook verzameld om hier nu door te geven.

maak alles zelf en koop niets dat bewerkt is. Je kunt heus wel eens een quiche eten, maar maak dan het deeg zelf. En dressing over de sla, prima maar wel zelfgemaakt!
denk na voordat je koopt. Een zakje geraspte kaas kopen, doe ik al jaren niet meer. Ik rasp altijd het restje kaas dat we op brood gebruiken. Dat is verhoudingsgewijs veel goedkoper
leer te denken in alternatieven: geen geraspte kaas meer in huis? Broodkruim bakken in olie met een beetje knoflook geeft ook een spectaculair effect over de pasta
zorg voor een goede basisvoorraad van meel, gezeefde tomaten, kruiden. Zo wordt alles zelf maken makkelijker kook in grotere hoeveelheden en vries in koop groenten van het seizoen, kijk op de groente- en fruitkalender wanneer je wat kunt kopen.
je hebt heus niet zoveel vlees nodig. Schrap vlees en ga vegetarisch eten. Haal wat je nodig hebt uit peulvruchten, groenten, noten/zaden en eieren. Is dat een brug te ver? Word flexitariër en beperk het vlees eten tot 1 à 2 keer in de week ga tegen sluitingstijd naar de markt of de supermarkt leer je zelf van niets iets te maken koop niets dat bewerkt of voorgesneden is, dus geen zakjes en pakjes meer!
koop in de zomer - als je in de gelegenheid bent - je groente en fruit bij kramen langs de weg buiten de stad of het dorp maak regelmatig een grote pan soep maak een weekmenu aan de hand van de supermarktfolders trap niet in de val van zogenaamd verrijkte producten zoals yoghurtdrankjes met vitamines toegevoegd. Het is alleen maar een truc van de fabrikant om het geld uit jouw beurs te kloppen. En een yoghurtdrankje maak je natuurlijk zelf van yoghurt, water, vers fruit en een schep suiker of kaneel hanteer een vast budget per week. Stop dat wat je overhoudt (ook al kun je dat bijna niet voorstellen als je van € 100 per maand moet leven) in een potje. Zo kun je misschien meer inkopen als iets in de aanbieding is stop met frisdrank, bier, wijn, sap te drinken. Water is ook lekker
koop geen theezakjes maar 1 keer een thee-ei en losse thee. Dat is verhoudingsgewijs veel goedkoper
Gebruik geen kruidenmixen, zakjes, pakjes maar je eigen kruiden heb je trek in iets lekkers? Maak het zelf. Zorg dat je recepten hebt van cake en koekjes en maak het weeg hoeveelheden af. Zo voorkom dat je te veel maakt en er restjes achterblijven die net niet voldoende zijn voor een maaltijd. Blijft er toch regelmatig iets over? Gewoon de volgende dag opeten en als je dan nog honger hebt, smaakt een boterham prima sommige groenten zijn altijd goedkoop. Kool, koolraap, knolselderij, wortelen kosten weinig. Zorg dat je veel recepten hebt met juist die groenten, zodat je kunt afwisselen investeer wat tijd in het verzamelen van goede recepten zorg dat je weet wat je in huis hebt, houd desnoods voorraadlijsten bij eet vaker peulvruchten, zeker als je ze gedroogd koopt en zelf afkookt is het goedkoop en het peulvruchten zijn enorm gezond maak je eigen broodbeleg, bijvoorbeeld van kikkererwten een lekker humus of van geroosterde groenten en wat yoghurt je eigen groentespread heb je een tuin? Koop wat zaden en begin je eigen moestuin. Rucola sla is heel makkelijk te kweken en wij aten de afgelopen zomer een paar keer per week rucola uit eigen tuin. En boontjes, courgettes, doperwten, wortelen...... en vooral: gooi niets weg!

Zit jij in de schuldsanering of heb jij tijden gekend dat je financieel bijna aan de grond zat en heb jij dé tip voor lotgenoten die nu in die situatie zitten? Plaats een reactie of stuur me een mail. Het hoeven niet alleen tips te zijn op het gebied van koken, alles is welkom.

P.s. vandaag op Wel en Wee: Oké?

http://spaarcentje.blogspot.nl/2012/03/goedkoop-eten.html

Geen opmerkingen :

Een reactie posten