zaterdag 23 november 2013

4 Extra Steuntjes bij het Afvallen (Overig)

 *****
Afvallen kost moeite, dat wist je al. Toch kun je het jezelf gemakkelijker maken. Gebruik deze vier tips om het afvallen te stroomlijnen, je motivatie hoog te houden en je onderbewuste doelgericht te houden.

Afvallen met minder moeite

Een vaatwasser maakt het afwassen makkelijker. Een smartphone maakt het o.a. makkelijker om de weg te vinden. Een computer met internet maakt het makkelijk om veel mensen in één keer te bereiken. Welke dingen maken het dan makkelijker om af te vallen? Hieronder vind je vier steuntjes die het afvallen iets makkelijker maken.

1. Track je vooruitgang dagelijks

“What gets measured, gets managed.”, aldus de beroemde management deskundige Peter Drucker. Door iets te meten, beïnvloed je vaak automatisch het resultaat. En meestal in de goede richting. Zodra je je stroomverbruik duidelijk meet (bijvoorbeeld met een display in de woonkamer), zul je minder energie verbruiken. Zodra je dagelijks op de weegschaal gaat staan, en de data invoert in een systeem, zul je makkelijker afvallen. Dus?
•Meet iedere ochtend je gewicht, vetpercentage en buikomtrek.
•Voer deze gegevens in met een mobiele app als FitBit of MyFitnessPal, of gebruik een WiFi weegschaal.

Door dit iedere dag te doen ontwikkel je statistieken over je lichaamsopbouw. Je ziet precies wat er gebeurt, en je zult automatisch bewuster omgaan met je voeding en beweging. Al is het maar om te zien hoe die grafiek gestaag naar beneden gaat. Door te meten beïnvloed je bijna automatisch het resultaat, lekker makkelijk dus.

2. Schrijf je doel dagelijks op

Houd je onderbewuste gericht op het doel door het er dagelijks aan te herinneren. Zoals je misschien weet neemt je onderbewuste dagelijks honderden beslissingen voor je. Dit zijn kleine, alledaagse keuzes waar je niet bewust over nadenkt. Als je je onderbewuste kunt africhten op gezond afvallen, dan zal je onderbewuste je automatisch helpen.

Door je doelen dagelijks op te schrijven kun je je onderbewuste gaandeweg africhten op die dingen die jij wilt bereiken, waaronder afvallen. Begin of eindig je dag dus met een moment om te plannen, en schrijf direct je doelen op. Formuleer ze ook in de positieve vorm, alsof je het al bereikt hebt. Dus niet “Ik wil 70 kg wegen” maar “Doelen: Ik weeg 70 kg”.

Je onderbewuste houdt niet van de kloof tussen realiteit en je toekomstbeeld, en zal aan het werk gaan om dit verschil op te lossen. Goed voor jou dus! Dat is weer een extra steuntje in de rug.

3. Draag een activiteitsmeter

Wie wil afvallen moet meer bewegen. Door van beweging een spelletje te maken wordt meer bewegen moeiteloos en leuk. Begin bijvoorbeeld eens met het dragen van een simpele stappenteller, of een meer geavanceerde activiteitsmeter (zoals de FitBit). Stel jezelf ten doel om minimaal 10.000 stappen per dag wil zetten.

Door gedurende de dag de meter in de gaten te houden maak je bijna automatisch betere keuzes. Zo zul je sneller een blokje om lopen, lopend naar de supermarkt gaan of een extra wandeling inlassen om aan je target te komen.

Daarnaast is het leuk om al je sportactiviteiten te meten. Met apps als Runkeeper kun je allerlei data verzamelen over je workouts (van hardlopen tot fietsen en skaten). Zo weet je direct welke afstand je hebt afgelegd, hoeveel energie je hebt verbrand en wat je tempo is geweest. Erg leuk en lekker motiverend.

4. Automatiseer gezond eten

Gezond eten kan makkelijker worden gemaakt. Het is de uitdaging om je bewuste keuzes zoveel mogelijk te beperken. Zodra je namelijk constant iets te kiezen hebt, zul je sneller ‘zwichten’ voor ongezonde voeding. Het automatiseren van gezonde voeding kan op allerlei manieren:
•Werk met een boodschappen checklist. Zo heb je altijd gezond eten in huis, en kun je dus altijd gezonde tussendoortjes en maaltijden bereiden.
•Maak een gezond ontbijt in grote hoeveelheden, en bewaar het in de koelkast. Zo hoef je ‘s ochtends niet na te denken, en kun je snel gezond ontbijten.
•Spreek een paar duidelijke regels met jezelf af, zoals ‘geen frisdrank’. Makkelijk toepasbaar en lekker duidelijk. Drink liever water of groene thee.
•Kook voortaan met meer groenten, en met minder snelle koolhydraten (pasta, rijst, aardappelen en brood). Groenten zijn voedzamer, rijker aan voedingsstoffen en ze maken je niet dik.
•Maak het makkelijk voor jezelf. Als je ‘s avonds graag een koekje eet, bak dan zelf havermoutkoekjes met banaan. Lekker, gezond en je hoeft jezelf niet zo in te houden. Dat scheelt weer.
•Zorg dat je altijd een gezond tussendoortje bij je hebt. Zoals fruit, gedroogd fruit, noten, een beetje hele pure chocolade etc.
•Kook voor meerdere dagen. Vries maaltijden in of bewaar ze in de koelkast.
•Eet minder vlees, en minder dierlijke producten in het algemeen. Vervang zoveel mogelijk door groente. Kleine moeite, groot resultaat.

Door je gezonde leefwijze zo makkelijk mogelijk te maken wordt het eenvoudiger om gezond af te vallen. Zorg ervoor dat je minder hoeft na te denken. Plan vooruit en maak het jezelf makkelijk. Dan krijg je veel meer voor elkaar.

Gezond afvallen en lekker fit worden

Meer tips om slank, fit, gezond en energiek te worden vind je in ons leuke eBoek ‘Simpel Gezond’. Dit boek staat vol met praktische en simpele ideeën en tips om je gezondheid te verbeteren. Zonder hype, rare voedingsmiddelen en enge fitnesswerktuigen.

http://sochicken.nl/afvallen-steuntjes
›  Meer...

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen