zaterdag 23 november 2013

Opwaarts – Zo Ga je van ‘Alles Zit Tegen’ Naar ‘Alles Gaat Goed’ (Overig)

*****
Soms zit alles tegen. Soms zit alles mee. Het is duidelijk dat onze voorkeur uitgaat naar het laatste, dus hoe beweeg je van ellende naar voorspoed? Hoe ga je van neerwaarts naar opwaarts?

Ik zie het gewoon even niet zitten

Logisch. Soms werpt het leven je zoveel ellende voor je voeten dat je simpelweg niet meer ziet hoe je vooruit kunt komen. Je zit vast in tegenslagen. En omdat het ene gebied in je leven niet lekker loopt, beginnen andere levensgebieden eronder te lijden.

Je voelt je overweldigd op je werk, en nu glijdt ook je gezondheid langzaam af. Je hebt een intens verlies geleden waardoor je de mooie dingen in het leven tijdelijk niet kunt waarderen, waardoor je het gevoel krijgt dat het leven niet mooi is. Je moet een teleurstelling verwerken waardoor je niet meer gemotiveerd bent om je in te zetten op je werk, of te bouwen aan je toekomst.

Iedereen ziet het leven van tijd tot tijd minder rooskleurig in. Dat is normaal. Dat hoort erbij. En ondertussen komt de een sneller terug in de positieve spiraal dan de ander. Wat kun je doen om de ellende achter je te laten en weer opwaarts te bewegen?

Besef dat je gevangen zit in een spiraal

Om te beginnen is het belangrijk om te beseffen dat jij invloed hebt op je leven, op hoe je je voelt. Nee, je kunt niet alle gebeurtenissen in je leven controleren. Er gebeuren dingen die moeilijk voor je zijn, die je een flinke dreun bezorgen. Maar, je hebt wel altijd iets te zeggen over de situatie:
•Je hebt directe invloed over veel gebeurtenissen. Niet alle, maar veel. Jij kunt bepaalde onwenselijke gebeurtenissen voorkomen en bepaalde wenselijke gebeurtenissen creëren.
•Jij hebt altijd de volle controle over hoe je met iedere gebeurtenis in je leven omgaat. Jij kunt bepalen wat je denkt, wat je voelt, wat de gebeurtenis voor je betekent.

Zodra je de moed verliest dan weet het leven wel raad met je. Als jij niet langer je best doet om je beter te voelen, dan zul je je waarschijnlijk minder goed gaan voelen. Je zit gevangen in een negatieve spiraal totdat jij een van de twee bovenstaande gereedschappen aanpakt, of totdat het leven besluit weer wenselijke gebeurtenissen op je pad te brengen (en dat kan soms lang duren).

Als je geen zin hebt om te wachten, als je nog een beetje puf hebt om de weg opwaarts in te zetten, dan zijn er talloze dingen die je nu kunt doen om de situatie te verbeteren.

Aan de slag: dwing mooie dingen af

Zoals ik al zei, je kunt niet alle gebeurtenissen in je leven controleren. Soms gebeuren er verschrikkelijke dingen. Het is vervolgens aan jou om ermee te dealen. De kunst is dan ook om er altijd ‘het beste van te maken’. En wanneer je dit doet zul je merken dat het steeds makkelijker en beter wordt.

Praktisch gezien zijn er een aantal dingen die je kunt doen als alles tegen lijkt te zitten:
•Creëer een nieuwe situatie waardoor je je binnenkort beter zult voelen. Ga bijvoorbeeld sporten, kook een gezonde maaltijd, mediteer, speel een bordspel met fijne mensen, luister ontspannende muziek. Rem de negatieve spiraal af door er bewust tegenin te werken.
•Je kunt een stapje zetten naar een betere situatie, en zo actief de neerwaartse spiraal doorbreken. Los één van je problemen op, ook al is het maar een kleintje. Dit geeft je een gevoel van opluchting en geeft je nieuwe energie om door te gaan.
•Lees, bekijk of beluister een inspirerende boodschap die je vooruit helpt. soChicken is daar een voorbeeld van, net als een fijn boek met handige tips, een lifecoach of een goede vriend(in) die je altijd zo’n goed gevoel kan geven.
•Doe iets om meer overzicht in je leven te krijgen. Overzicht geeft rust, en rust geeft je meer kracht. Overzicht krijg je door alle aspecten in je leven te verzamelen en te ordenen. Bijvoorbeeld door een mindmap te maken (al je gedachten op papier te gooien) of door je zolder op te ruimen. Orde voelt prettig, het geeft je een gevoel van controle. En dat is een gevoel dat je goed kunt gebruiken wanneer de wereld om je heen is veranderd in een chaos.
•Breng tijd door in de natuur. De natuur heeft een kalmerende werking op onze geest.
•Schrijf. Schrijf over je gedachten, over je twijfels en problemen. Schrijf op wat je bezighoudt, wat je plannen zijn, waar je dankbaar voor bent.
•Neem een stap om hulp te zoeken. Hulp bij een vriend, familielid of organisatie in de vorm van een luisterend oor of hulp bij een instantie of professional die je door een moeilijke periode kan slepen. Maak gebruik van het huisarts-effect: vaak worden kwaaltjes een stuk minder zodra je de huisarts hebt gebeld voor een afspraak. Simpelweg omdat je je ineens niet meer alleen verantwoordelijk voelt voor je probleem. Je hebt je probleem overgedragen aan iemand die er raad mee weet. Dat lucht ontzettend op. En onthoud, er zijn niet voor niets zoveel mensen op de wereld. Mensen zijn er ook om je te helpen, niet alleen om je het leven zuur te maken.
•Richt je op de mooie dingen in je leven. Ja, er gaat veel mis in je leven. Maar kijk eens in die boom, naar die twee vogeltjes die een nestje bouwen. Naar dat lieve kindje op straat, die meid die andermans fiets opraapt terwijl ze denkt dat niemand het ziet. Je haalt adem, je leeft, je voelt en ervaart. Dat is een wonder. Het is soms een ingewikkeld en bijzonder lastig wonder, maar het is een wonder.
•Richt je op de meest belangrijke dingen in je leven, ook als het tegenzit. Dat wil zeggen, richt je op je gezondheid (blijf dus goed eten en bewegen), op liefdevolle relaties met mensen om je heen en op je innerlijke rust. Liefde en rust brengen je zoveel verder dan angst en stress. Wees dapper, rug recht, hoofd omhoog, glimlach op je gezicht. Heb het vertrouwen dat alles goed komt. Dat is namelijk de enige overtuiging die je verder helpt. En alles kómt goed, dus wees niet bang.
•Laat je oordelen los. Zie gebeurtenissen als gebeurtenissen. Merk hoe jij zelf mag bepalen wat een gebeurtenis voor je betekent. Wist je dat je zelfs liefde en vreugde mag voelen als iemand komt te overlijden? Dat je ontzag mag hebben voor de schoonheid van vergankelijkheid? Je mag voelen wat je wilt. Het is misschien niet conventioneel, maar dat wat conventioneel is brengt ons niet altijd waar we willen zijn.
•Stop met negatieve self-talk. Jij kunt zelf bepalen hoe je met jezelf omgaat, hoe je tegen jezelf praat. Dus waarom zou je kiezen voor een omgangsvorm met jezelf die je machteloos en verdrietig maakt? Kies liever voor positieve gedachten, gedachten die je sterker en veerkrachtiger maken.
•Laat je perfectionisme los. Je mag je verschrikkelijk voelen. Daar is niets slechts aan. Je mag je tijd nemen om dingen te verwerken, je mag je zelfs helemaal laten meeslepen door het drama dat het leven kan zijn. Geen probleem. Tegenslag kan fijn zijn, kan behoeftes vervullen. Je bent niet verplicht om de spiraal te doorbreken. Het is vooral belangrijk dat je weet dat je de spiraal kunt doorbreken wanneer je het zat bent. Maar zolang je voelt dat je het drama nodig hebt, geniet van het drama. Een film zonder dieptepunten kan geen happy end hebben. En iedereen houdt van films die goed aflopen, dus maak je niet druk.

Je bent niet machteloos en je staat er niet alleen voor. Vaak heb je maar een paar stapjes in een nieuwe richting nodig om op gang te komen. Alles in je leven is met elkaar verbonden, dus verandering veroorzaakt al snel een domino effect. Het is alleen aan jou welke kant de stenen opvallen. Ga je vooruit of achteruit? Wil je opwaarts of neerwaarts?

Aangezien je op deze site bent beland zegt mijn gevoel dat je opwaarts wilt. Op naar liefde, geluk en vrijheid. Prima, tijd om aan de slag te gaan dus!

http://sochicken.nl/opwaarts-zo-ga-je-van-alles-zit-tegen-naar-alles-gaat-goed
›  Meer...

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen