zaterdag 23 november 2013

Zo Kom je uit de financiële Put (Overig)

 *****
Is je administratie een financiële ramp? Rekeningen, papieren, afschriften.. Alles ligt overal of door elkaar en je ziet door de bomen het bos niet meer. De belangrijkste vraag is: Hoe kom en blijf je uit de financiële put? Wij geven je hieronder handige tips om financieel goed op orde zijn en leggen het stapsgewijs uit.
•Verzamel als eerste alle, maar dan ook echt alle, administratie bij elkaar. Rekeningen die betaald zijn, maar ook rekeningen die nog betaald moeten worden. Afschriften, brieven van de gemeente, etc.
•Krijg een inzicht in je inkomsten en uitgaven door dit maandelijks in te vullen in ons gratis Vaste Lasten Excel Document. Door maandelijks deze sheet in te vullen krijg je een handig overzicht van alles wat er binnenkomt en uitgaat. Ook bestaat er de online gratis dienst Afas (voorheen Yunoo) die al je banktransacties automatisch verwerkt in een overzicht. Hiermee kun je eenvoudig de uitgaven per categorie (boodschappen, uitjes, huur etc.) zien en deze vergelijken met vorige maanden.
•Maak stapels van alle verzamelde administratie met 1. Nog te betalen rekeningen op een stapel 2. Alle afschriften bij elkaar 3. Oude betaalde rekeningen bij elkaar. Maak het overzichtelijk voor je zelf!
•Pak de stapel met nog te betalen rekeningen bij elkaar en bekijk als eerste of hier de financiële ruimte voor is om dit in één keer te betalen. Indien hier de ruimte voor is, adviseren we je om dit direct te doen. Is dit niet het geval, bekijk dan wanneer de rekening uiterlijk betaald dient te worden.













Zodra je dit weet, zijn er drie mogelijkheden:
1.Zet de uiterlijke betaaldatum in de agenda. Is de betaaldatum nog niet verstreken en kun je het bedrag deze maand echt niet missen, zet dan de uiterste betaaldatum in je agenda. Je hebt dan nog even de tijd om het geld uiterlijk over te maken.
2.Betaal in termijnen. Schikt het niet om het bedrag in één keer over te maken en heb je nog even de tijd om de rekening(en) te betalen? Bekijk dan in hoeveel termijnen je dit bedrag over kunt maken en zet deze data ook in je agenda. Voorbeeld: Is het totaalbedrag van de rekening 300 euro en is de uiterlijke betaaldatum over drie maanden. Zet dan iedere maand op een vaste dag in je agenda neer dat je 100 euro moet betalen aan desbetreffend bedrijf. Op deze manier wordt het bedrag steeds kleiner en zal er een last van je schouders vallen als alle rekeningen betaald zijn.
3.Vraag uitstel van betaling aan. Ben je al te laat met het betalen van één of meerdere rekeningen? Bel dan met desbetreffend bedrijf en bied je excuses hiervoor aan, op deze manier creëer je sympathie. Vraag of er de mogelijkheid bestaat om de rekening iets later te voldoen, omdat dit er bij ingeschoten is (of als het financieel nu niet mogelijk is). Wellicht dat het bedrijf meewerkend is, de overheid (gemeente, belastingdienst) is over het algemeen heel meewerkend en een grote kans bestaat dat de rekening later betaald mag worden.
•Zorg dat de administratie na dit uitzoekwerk op orde blijft, zodat je een overzichtelijker beeld hiervan krijgen. Lees voor meer tips over financiën onze eerder verschenen artikelen over het maken van je eigen thuisadministratie en over slim sparen met je spaargeld.

http://www.stofzuigerzen.nl/geld/zo-kom-je-uit-de-financiele-put.html
 

Geen opmerkingen :

Een reactie posten