dinsdag 26 november 2013

Recensie van 'Vrolijk besparen' (Boek)

*****
In de bibliotheek kom ik altijd van alles tegen. Zo viel mijn oog op het in april 2012 verschenen 'Vrolijk besparen' van Marieke Henselmans en nam het mee. Haar eerdere consuminderboeken kende ik al, dus ik dacht eerlijk gezegd weinig verrassingen tegen te komen. Maar dat viel reuze mee.

Dat komt vooral doordat het weer een ontzettend vlot geschreven boek is vol met aansprekende voorbeelden. Ook is de opzet van het boek leuk en slim gekozen. In gedachten loop je in het consuminderhuis met haar mee door alle kamers, van werkkamer, tot woonkamer, de keuken en slaapkamer maar ook de tuin en de kelder. Kortom door alle ruimtes waar je in een huishouden mee te maken krijgt. Elke woonruimte is met deze opzet gekoppeld aan verschillende thema's zoals bijvoorbeeld de werkkamer met geld, inzicht in inkomsten en uitgaven en verzekerzaken. En elke ruimte is zo een gelegenheid om na te denken over besparingen of om juist te verdienen op zaken die horen bij dit leefgebied. Dus ga je op zolder nadenken over het verkopen van je oude 'zooi' en word je in de kinderkamer behoed voor de valkuil van te veel pakjes kopen voor kinderen die nog geen tand in hun mond hebben en toch nog geen benul hebben van bezit en geld en alleen maar liefde en warmte willen.

Nu ben ik al een paar jaar flink aan het consuminderen, dus voor mij persoonlijk stond er niet heel veel nieuws tussen. Evengoed las ik het boek met veel plezier en werkt het motiverend als een opfriscursus die me weer even bij de les trekt. Bovendien zijn veel consumindertips inmiddels weliswaar bij mij bekend, toch stond er ook leuke informatie in waar ik niet van op de hoogte was, zoals de repaircafé's die nu overal in het land georganiseerd worden of tips voor websites en apps. Henselmans heeft de gave consumindertips zo op te schrijven dat het allemaal zó makkelijk en vanzelfsprekend wordt. Besparen is bij haar niet afzien maar een creatieve ontdekkingstocht waarbij je leert hoe je meer uit je spullen en jezelf haalt. En dat spreekt aan.

Het enige minpunt van het boek is dat ik de opmaak wat onrustig vind, veel kaders en verschillende lettertypes die soms wat afleiden van waar het eigenlijk om gaat: dat het eenvoudig is om te besparen zonder in te leveren op genieten.

Veel mensen worden getroffen door de crisis en zijn op zoek naar tips om te besparen. Natuurlijk kunnen ze dan blogs lezen, maar een boek als 'Vrolijk besparen' waar de consumindermaagden aan het handje mee worden genomen, is wel heel erg handig. Zeker voor mensen die geneigd zijn het koppie te laten hangen bij financiële tegenslag, is dit boek een heerlijke opkikker. Je leert dat consuminderen een kwestie is van keuzes maken en van weten waar je wel graag je geld aan uitgeeft en waaraan niet. En dat dit soms een kwestie van even simpel uitrekenen is. Hoeveel bespaar ik als ik op de fiets naar het werk ga in plaats van met de trein/auto/bus? En hoeveel bespaar ik als ik mijn rijgedrag aanpas?

Uiteindelijk gaat besparen niet om de tips maar om de mentaliteit van waaruit je ze weet toe te passen. Je moet een draai in je denken weten te maken en met dit boek gaat dat je zeker lukken.

Hoe hou jij jezelf gemotiveerd om te blijven besparen?

PS: Morgen bestaat Spaarcentje twee jaar en geef ik iets weg. Kijk morgen voor meer!