zaterdag 23 november 2013

13 Boeken waar ik dankbaar voor ben (Boek)

 

 *****
Boeken zijn geweldig. Een boek is een idee, van a tot z. Geen losse flodders maar het ‘hele ding’. Boeken hebben sterk bijgedragen aan mijn ontwikkeling. Dit zijn 13 boeken waar dankbaar voor ben.

1. De maakbaarheid van het geluk
Dit interessante boek van Sonja Lyubomirsky, De maakbaarheid van het geluk, was een grote inspiratiebron voor soChicken. Niet omdat het nu zo geweldig is geschreven (dat is het wel), maar vooral vanwege de implicaties van de boodschap: geluk is maakbaar. Sterker nog, er zijn talloze wetenschappelijk bewezen manieren waarop geluk kan worden ‘getraind’.

2. Getting Things Done
Toegegeven, ik leef niet volledig volgens het Getting Things Done systeem van David Allen. Vooral omdat ik het systeem veel ‘overhead’ vind hebben voor mijn leven. Toch pas ik allerlei gewoontes uit GTD toe in mijn leven, en heeft dit boek me op een ontdekkingsreis gezet naar meer productiviteit en (nog belangrijker) éffectiviteit.

3. Abundance
Abundance – The future is better than you think heb ik eigenlijk pas net uit. Het is een behoorlijk positief en meeslepend boek over de toekomst van onze samenleving. Het bespreekt trends en technologieën die onze wereld in de komende decennia gaan verbeteren. Het draait om de boodschap dat alles wat schaars is uiteindelijk overvloedig wordt met behulp van innovatie. En dat we een periode naderen waarin veel van onze grootste schaarste problemen (honger, watertekorten, teruglopende ecologische diversiteit) kunnen en worden opgelost.

Het is niet de eerste keer dat ik langs deze ideeën kom, en ik was er voor een groot deel al van op de hoogte. Het is wel de eerste keer dat ik besefte dat al deze trends tegelijkertijd bezig zijn om de wereld te veranderen. En dat is een interessante gedachte, zeker als je het aansluit bij het laatste boek uit het rijtje.

4. Werkweek van vier uur
Ik werk meer dan vier uur per week. Toch is de Werkweek van vier uur (Four Hour Workweek) voor mij een ontzettend belangrijke blauwdruk geweest. Het is niet mijn doel om vier uur te werken, maar wel om me vrij te voelen. Om zelf te bepalen hoeveel ik wil werken, waar ik wil werken en hoe vaak ik wil werken. Dit boek heeft me op een pad richting vrijheid gezet. Mede hierdoor kan ik twee maanden per jaar reizen en kan ik mijn eigen werktijden indelen.

Een ander geweldig boek dat hieraan gerelateerd is, is De Ondernemersmythe. Een klassieker die me nog altijd helpt om de juiste keuzes te maken in mijn bedrijf. Een must-read als je voor jezelf werkt en/of een bedrijf wilt opbouwen.

5. Gesprekken met god
God, jawel. Ik ben niet religieus, en ik denk ook dat religies ons meer problemen opleveren dan dat ze oplossen. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet spiritueel ben. Dit boek (of eigenlijk een trilogie uit de jaren ’90) werd me ooit aanbevolen door iemand die ik als vrij nuchter beschouw. En dat wekte mijn interesse. Na een paar minuten kon ik niet meer stoppen met luisteren (ik luisterde het Engelstalige audioboek). Dit is één van die boeken die me even tijd kostte om te verwerken.

Als je het leuk vindt om je leven op te schudden, dan is Gesprekken met God voor jou. Het boek is niet Christelijk, het staat los van religie, en het zet je onwijs aan het denken. En het verandert je kijk op de wereld. Althans, dat deed het bij mij en bij alle mensen die het boek hebben gelezen in mijn omgeving.

6. De moed van imperfectie
Brené Brown is een geweldig mens, en ze schrijft geweldige boeken. Boeken over schaamte en kwetsbaarheid. Onderwerpen waar we niet graag over nadenken, maar die ons uiteindelijk kunnen helpen om – zoals zij het noemt – ‘wholehearted’ te kunnen leven. Haar nieuwste boek De moed van imperfectie (Daring Greatly) is geweldig, en dat geldt eigenlijk voor al haar andere boeken. Ze komen ontzettend dichtbij, en ze helpen je een nieuwe weg in te slaan richting liefde, kwetsbaarheid en authenticiteit.

7. How to be like Walt
Oké, ik ben een beetje een rare. Maar ik ben al van kinds af aan groot fan van Disney. En niet op de manier waarop alle kinderen fan zijn van Disney, al die Timon en Pumba’s kunnen me gestolen worden. Ik ben fan van het bedrijf. Van de enorme beleving die ze kunnen neerzetten, zowel op het scherm als in de parken. De aandacht, de afwerking en de liefde die in Disneyland wordt gestoken is uniek. Anderhalf jaar geleden besloot ik eens op zoek te gaan naar een biografie van Walt Disney. In How to be like walt lees je over hoe Walt Disney het bedrijf heeft opgezet, en leer je belangrijke lessen over zijn karakter en keuzes.

Ik vond het een geweldig en leerzaam boek. En ik denk dat veel mensen geïnspireerd zullen raken van deze man, in een tijd dat iedereen de nieuwe ‘Steve Jobs’ wil zijn.

8. Steve Jobs
Natuurlijk, de biografie van Steve Jobs hoort in dit rijtje thuis. Ik ben niet alleen dankbaar voor dit boek, maar voor de hele persoon. Vaak een klootzak, dat wel. Maar vooral een visionair die schoonheid, technologie, gebruiksgemak, focus en afwerking heeft gecombineerd met bijzonder groot succes. Zijn goede eigenschappen vormen een enorme bron van inspiratie en ik vond dit boek bijzonder interessant. De film kun je wat mij betreft laten schieten.

9. De voedselzandloper
De voedselzandloper heb ik eigenlijk pas een maand of twee geleden voor het eerst gelezen. Ik heb een hekel aan hypes, zeker in de gezondheidsbranche. Het boek lag echter al zo lang op de bestseller tafels bij Polaris dat ik op een bepaald moment toch maar eens de moeite nam om er beter naar te kijken. En ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Het boek sluit volledig aan bij mijn manier van eten. Ik heb een paar dingen aangepast (zoals ontbijten met havermoutpap), en heb vooral veel geleerd over de werking van het lichaam. Het is fijn dat er op bepaalde onderwerpen de diepte in wordt gegaan, en dat er actueel wetenschappenlijk onderzoek in is verwerkt.

Amber Albarda is een andere Nederlandstalige schrijfster met succesvolle boeken over gezond leven. Ik vind haar boeken ook erg doeltreffend en inspirerend. Ze zijn echter wat minder goed onderbouwd (naar mijn mening), en draaien iets meer om funky producten die je alleen kunt krijgen in de duurste winkels van Nederland. Maar, absoluut aan te raden. Ik heb mijn moeder bijvoorbeeld het eerste boek cadeau gedaan (ze heeft het vervolgens niet gelezen, maar dat terzijde).

10. Dieren eten
Weer zo’n boek dat je wereld op zijn kop zet. En wat je, als vleeseter, óf verandert in vegetariër óf in een vernieuwde ontkenningsfase duwt. Dit boek is eigenlijk behoorlijk filosofisch. Het is een mooi gebalanceerd verhaal over het eten van dieren. Zonder oordeel. Dieren eten zet je aan het denken, het leert je nieuwe dingen over de vleesindustrie en het zorgt er simpelweg voor dat je minder vlees gaat eten. Niet omdat het moet, maar omdat je het wilt. Omdat je niet meer terug kunt naar ‘niet weten’.

Ik eet overigens nog wel vlees, af en toe. Er gaan veel dagen voorbij dat ik leef als vegetariër, en af en toe kopen we biologisch of scharrelvlees. Misschien dat ik ooit vegetariër wordt. Op dit moment blijf ik voorlopig flexitariër.

11. Alle boeken van Seth Godin
Seth Godin schrijft boeken over ondernemen en marketing. En ik zou zover willen gaan dat zijn boeken de fundering vormden onder de marketingrichting van mijn hele opleiding. Ik ben blij dat mijn docenten destijds inzagen dat Godin, niet Kotler, de toekomst van marketing is. Zijn boeken zijn waardevol voor ondernemers, ZZPers én werknemers (met of zonder baan). Zijn boodschap is dat dingen uitzonderlijk moeten zijn. En weet je, ik ben het behoorlijk met hem eens.

12. Don’t sweat the small stuff
Don’t sweat the small stuff is een boek dat ik ooit tegenkwam in de Amazon Kindle Shop. Blijkbaar een vrij oude bestseller, maar desalniettemin een leerzaam en inspirerend boek. De schrijver laat je met korte stukjes inzien dat het nutteloos is om je overal druk over te maken. Dat bijna alle dingen waarover je je druk maakt futiel zijn, en dat je liefdevoller, kalmer en gelukkiger bent als je dit dagelijks beseft. Simpelweg een aanrader als je merkt dat je je vaak druk maakt over dingen.

13. Ikigai
Ikigai is een blog bundel van Sebastian Marshall. Hij is simpelweg een mafkees, maar wel een inspirerende mafkees. Het boek inspireert je eigenlijk om jezelf aan te pakken, je doelen te bereiken en te veranderen in een enorme high-performer. Zelfs als je niet perse een high-performer wilt worden, kun je veel leren van dit boek.

14. The last hours of ancient sunlight
Dit boek, The last hours of ancient sunlight, is geen dolle pret. Ik heb het enkele jaren geleden gelezen, en ik was er behoorlijk van onder de indruk. Het verhoogt je bewustzijn, en het helpt je met nieuwe ogen kijken naar de wereld en de maatschappij waarvan de onderdeel zijn. Het zet alle feiten op een rij, en het doet je beseffen dat het tijd is voor verandering. Na dit boek ben je down. Maar, even daarna wil je aan de slag. En dat is wat telt.

Wat een hoop Engelse boeken!
Ja, sorry. De meeste boeken heb ik op Bol kunnen vinden, maar een aantal boeken zijn in Nederland simpelweg slecht leverbaar. Toen ik twee jaar geleden in Australië was heb ik een Kindle gekocht, de eReader van Amazon. Via de Kindle koop ik veel Engelstalige boeken, vaak tegen een veel lagere prijs. Ik ben erg tevreden over mijn Kindle. Als je er ook eentje wilt, om al die geweldige Engelstalige boeken op te lezen, ze worden gewoon geleverd in Nederland.

http://sochicken.nl/13-boeken
 

Geen opmerkingen :

Een reactie posten