zaterdag 23 november 2013

Alternatieven op vakantie en kinderopvang


Ik hoor steeds meer om mij heen dat mensen de broekriem moeten aantrekken. Dit geluid hoor ik ook van mensen die 3x modaal hebben te besteden. Velen van hen hebben kinderen. Sommigen gaan nog naar de kinderopvang waarvoor zij voor het kind met de meeste opvanguren de kosten volledig zelf dragen. Pas bij het tweede en soms het derde kind krijgen zij weer een deel terug. Ik schrok enorm van de bedragen die betaald moeten worden. Ik heb bedragen van €1200 tot €1500 per maand gehoord. Het gaat dan wel om kinderen die 4-5 dagen per week naar de opvang gaan. Ik zou dat bedrag zelf nooit kunnen missen. Ook hoor ik steeds vaker dat mensen naar alternatieve vormen van opvang gaan kijken. Dit gebeurt vooral als de kinderen naar de basisschool gaan.

Blijkbaar groeit de belangstelling voor opvang waar kinderen bezig kunnen zijn met culturele of sportieve activiteiten wel. Het neemt een bepaalde zorg bij de ouders weg en kinderen kunnen zich na school ontspannen en lekker uitleven op het sportveld of in de dans- of muziekschool.

Ik heb zelf vaak gepleit voor alternatieve opvang door een netwerk van ouders op te bouwen die kinderen hebben die naar de zelfde basisschool gaan. Als ouders 1x per week naast hun eigen kind nog één of twee andere kinderen op zouden vangen thuis dan zou dit kosteloos geregeld kunnen worden. Als je dan ook nog kinderen opvangt die elkaars vriendjes zijn dan lijkt mij dat alleen maar een win-win situatie. Ik zou dit best samen met andere ouders willen doen. Desnoods maak je een soort convenant waarin je bepaalde afspraken maakt. Toch als ik dit opbreng, hoor ik vaak dat men daar niet aan moet denken. Ze hebben geen zin in deze verplichting. Jammer want waarom zouden we elkaar niet kunnen helpen?

Ook hoorde ik vanochtend op de radio dat dit jaar minder mensen op vakantie zullen gaan. Volgens onderzoek van NIPO blijkt dat 73% van de Nederlanders plannen heeft om op vakantie te gaan. Vorig jaar was dit nog 78%. Ik vind het percentage eigenlijk nog best hoog. Het betekent dat 1 op de 4 Nederlanders niet op vakantie gaat. De rest dus wel of heeft in ieder geval het plan om weg te gaan. Een vakantie hoeft natuurlijk niet duur te zijn. Ook met beperkte middelen kun je een ontzettend leuke vakantie hebben. Maar toch, dat is wel geld die je niet kunt besteden aan noodzakelijke dingen. Ik zie een vakantie namelijk niet als een noodzaak maar meer als een extraatje. Ik hoor vaak dat mensen een vakantie nodig hebben als ontspanning. Persoonlijk vind ik vakantie alles behalve ontspannend. Dat ligt deels aan mij. Ik moet namelijk zo nodig een schoon huis hebben en de kleren moeten ook allemaal gewassen en gestreken in de kast hangen voor zover ze niet mee gaan. De uren in de auto naar de bestemming toe vind ik in het begin nog wel leuk maar na 6-7 uur in de auto te hebben gezeten, krijg ik er langzaam genoeg van. Eenmaal op locatie, wil ik ook dat het daar netjes is, moeten er boodschappen worden gedaan en moet er van alles bekeken worden. De uitstapjes zijn leuk en vaak interessant maar voor mij is het hoogtepunt van de vakantie toch altijd het eten. Ik kan echt genieten van de marktjes met lokale producten. Prachtig vind ik al die kleuren en die verschillende smaken. Nog leuker is het om het dan ook uit te proberen.

Voor mij is het voorlopig nog toekomstmuziek. Ik behoor tot de groep van thuisblijvers. Ik vind het namelijk onacceptabel om toch op vakantie te gaan terwijl je een schuld open hebt staan. Alle prioriteit moet naar het afbetalen gaan. Het geld van een vakantie wordt dus besteed aan aflossen. Is eenmaal alles afgelost, dan gaan wij ook weer voorzichtig aan vakantie denken. In de tussentijd hoop ik maar op een stralende zomer waardoor ik de zon kan opzoeken op het Nederlandse strand. Ook ga ik dan wat vaker naar mijn moeder die in Friesland in een dorpje direct aan de Waddenzee woont. Dochterlief vindt het heerlijk om aan het wad op zoek te gaan naar schelpjes en om achter de schapen aan te rennen. Dat is voor mij het alternatief op een vakantie.

http://geldofleven.blogspot.nl/2013/01/alternatieven-op-vakantie-en.html

Geen opmerkingen :

Een reactie posten