maandag 25 november 2013

Fruitige Havermoutrepen (Kopie)

*****
Ik kreeg van een lezer de vraag of ik een gezondere soort van Liga Fruitkick kon maken. Interessante uitdaging toch ;) En dit is wat het is geworden, misschien niet een perfecte imitatie, maar het idee is goed (een soort cake/koek met fruitvulling) en ik denk een stuk gezonder en lekkerder dan het origineel ;) (zie de voedingswaarde helemaal onderaan voor een vergelijking, en laat vooral op het vetgehalte)

Nodig:

90g volkorenmeel
15g havermout
15g suiker
snuf zout
1/2 el kaneel
1,5 el jam
3 el appelmoes of pruimenpuree (zie hier)
3 el koud water
100ml of 6,5 el jam (ik heb gewone aardbei gebruikt, maar je kan natuurlijk ook halva of suikervrij gebruiken)
2 tl maiszetmeel gemengd met een beetje water

Hoe maak je het:

Verwarm de oven voor op 200 graden en bekleed een kleine springvorm of schaal met bakpapier (ik had mijn springvorm met doorsnee 15cm gebruikt)
Meng de bloem, havermout, suiker en kaneel.
Meng de stroop, appelmoes en water.
Roer de natte ingrediënten door de droge en giet in de vorm (het is maar een dun laagje).
Bak 10-15 minuten totdat het goudbruin is en een saté prikker er droog uitkomt.
Laat afkoelen in de vorm en maak ondertussen de vulling.
Voor de vulling: verwarm de jam in een klein steelpannetje en roer het maiszetmeelpapje erdoor. Laat paar minuten pruttelen totdat het wat dikker is geworden en laat in de koelkast verder afkoelen (het wordt dan nog dikker).
Zet je reep in elkaar: snijd de koek in stukken en snijd ieder stuk horizontaal met een kartelmes doormidden. Smeer wat van de dikker geworden jam op de onderste helft en plak de bovenste helft erop.
Bewaar ze afgedekt in de koeling. En als je ze wil meenemen na school/werk wikkel ze dan per stuk in aluminiumfolie.
Geeft 6 repen

http://debakparade.blogspot.com/

Geen opmerkingen :

Een reactie posten