zaterdag 23 november 2013

Spaarcentje en het mirakel van de Magische Marseillezeep (Overig)

*****
woensdag 23 januari 2013 Nee, dit is geen stripaflevering van Suske en Wiske maar een jubelverhaal over Marseillezeep. Deze maand precies 2 jaar geleden startte ik met zelf wasmiddel maken. Ik kocht 500 gram geraspte Marseillezeep voor € 4,50 en ging aan de slag. Nu pas is de zeep op. De laatste fles met het wasmiddel ben ik nu aan het opmaken. Voor mij aanleiding opnieuw zeep te bestellen, dit keer pak ik het groots aan: 5 kilo in één keer!

De witte was doe ik er niet mee, maar de rest wordt gewassen met Marseillezeep. Ik kan helemaal vrolijk worden als ik denk aan de besparing die ik hiermee heb bereikt. Want ook al zou je altijd je wasmiddel in de aanbieding kopen, tegen de lage prijs van wasmiddel van Marseillezeep kan je niet op. Ik heb eens uitgerekend dat ik ongeveer 5 liter wasmiddel voor €0,60 maak. Ik gebruik het overigens niet alleen voor de was maar ook regelmatig als gewoon schoonmaakmiddel, in plaats van een allesreiniger. Dat en soda en azijn, meer heb je eigenlijk niet nodig om je huis en was te doen.

Natuurlijk is de kans groot dat dit je niet aanspreekt. Doe het dan vooral niet. Maar houd jij net als ik niet echt van sterk geurend wasgoed (ik kan niet tegen die zogenaamde frisse - en zeer chemische - luchtjes), probeer dan eens of dit je bevalt.

Dan komt hier nog maar eens (in de herhaling) het recept:

Het recept:
Verzamel wat met de dop afsluitbare flessen, voldoende voor 5 liter wasmiddel.
Gooi 80 gram geraspte zeep in een schone emmer en doe daar 5 liter kokendheet water bij.
Roer het flink door met een garde en laat 24 uur staan. Ik roer het tussentijds nog een paar keer door, geen flauw idee of dat nodig is, maar dat doe ik met een soepje ook.
Na 24 uur is het veranderd in een lobbige massa. Nog even goed door roeren zodat het wat losser wordt. Giet het dan over in flessen (waarbij een schenktuit handig is of knip de bodem uit een klein plastic flesje knippen en hou die ondersteboven als je geen schenktuit hebt).
Aan wasverzachter geef ik ook geen geld uit. Ik gebruik schoonmaakazijn. Dat maakt de was net iets zachter en ontvet ook de wasmachine. Daarnaast draai ik één keer per maand een was met een lege trommel, op hoge temperaturen en giet daar de inhoud van één hele fles azijn bij. Dit om er zeker van te zijn dat de machine goed ontvet wordt.

Je kunt in plaats van Marseillezeep ook Sunlight huishoudzeep gebruiken. Ik heb daar geen ervaringen mee maar lees dat anderen dit gebruiken.

Zou jij zelf je wasmiddel willen maken? Of gaat dat je te ver? Waarom? 
 

Geen opmerkingen :

Een reactie posten