zaterdag 23 november 2013

Stiptheid is wel belangrijk


On 15 november 2012, in Management & Workplace, by Ingrid V. .Sociologen kennen wel meer manieren maar je kan mensen ook in deze twee groepen verdelen :

•zij die altijd op tijd zijn en
•zij die altijd te laat zijn.
Ben je – zoals ik – iemand die altijd op tijd of zelfs te vroeg komt ?
Altijd alles mooi gepland zodat je overal minstens 10 minuten (of erger zelf : een half uur) te vroeg bent.

Ben jij iemand die altijd te laat komt ?
Dan zal dat waarschijnlijk altijd zo geweest zijn : vroeger op school, later aan het begin van je wekelijkse training, tijdens je studententijd steeds binnenkomen als de les al 10 minuten bezig was, …

Misschien dat het toen niet zo erg belangrijk was maar altijd te laat komen wordt niet zo geapprecieerd in je professionele leven.

Als je altijd te laat komt op vergaderingen, als je steeds deadlines mist, als je te laat komt of afspraken, dan krijgt men de indruk :

•Dat je ongeorganiseerd en ongedisciplineerd bent. Je kan jezelf niet aan een afgesproken tijd houden.
•Dat je egocentrisch bent. Je laat anderen op jou wachten.
•Dat men je niet kan vertrouwen. Je zegt “Ik bel je morgen” en dan laat je pas dagen later iets horen.
•Dat je naïef en te optimistisch bent. Als je elke week 1 keer met het excuus komt “er stond weer een file”, dan vraagt men zich af waarom jij in godsnaam niet kan plannen.
Je hebt waarschijnlijk echt wel de beste bedoelingen en alles hierboven lijkt misschien niet eerlijk en hard maar…. je collega’s en klanten zien alleen maar dat jij niet goed met je tijd kan omgaan.
En als je al niet met je tijd kan omgaan, hoe ga je dan een belangrijk project aanpakken ?

Dus … stiptheid is belangrijk.

Hoe ben je altijd op tijd ?


1- Probeer steeds om te vroeg te komen.

Moet je op verplaatsing, probeer dan 15 minuten te vroeg te komen.
Is je afspraak intern, probeer dan 5 minuten te vroeg te zijn.
Het is beter om te vroeg en ontspannen aan een vergadering te beginnen dan te laat en gestressed !

Neem een boek of een dossier mee zodat je iets kan lezen in die eventuele extra vrije tijd.

2- Hou rekening met vertraging

Als je tijdens de spits onderweg bent, hou dan rekening met files.
Als je je kinderen moet wegbrengen, hou er dan rekening mee dat het langer duurt om iedereen in de auto te krijgen. Jij mag ’s morgens misschien wel op 20 minuten klaar zijn, met kinderen mag je zeker 50% extra tijd incalculeren.

3- Leer organiseren

Is het je al overkomen dat je te laat komt omdat je je sleutels niet vindt ? Omdat je bepaalde dossiers niet vindt ?

Leer jezelf te organiseren :

•Leg alles op een vaste plaats.
•Leg alles de avond op voorhand klaar.
4- Laat je niet afleiden op het laatste moment

Gebeurt het af en toe dat je dringend weg moet en dat je dan nog vlug wat mails gaat lezen ?
Dat je onderweg naar een vergadering nog snel een babbeltje maakt met collega’s ?

Leer de dingen die jou op het laatste moment afleiden, herkennen.

5- Gebruik een alarm of timer

Dit is de gemakkeljkste tip.
Zet een alarm.

Als je om 11 uur een vergadering hebt en het is een half uurtje rijden, zet dan je alarm om 10u15. Zo heb je tijd om je werk af te sluiten, alles te nemen wat je nodig hebt en kom je zeker op tijd.

Ben jij iemAnd die dikwijls te laat komt ?
Hoe reageren je collega’s hier op ? Wat doe je eraan ?

http://www.mindwell.be/management_workplace/stiptheid-is-wel-belangrijk/

Geen opmerkingen :

Een reactie posten