maandag 25 november 2013

Thee van aardbeimunt (Kopie)

*****
12 juni 2011
Een heerlijk verkoelend glas verse kruidenthee doet ‘t goed op een zonnige dag. Hier heb ik aardbeimunt gebruikt. De kunst is om het theewater eerst een beetje te laten afkoelen, tot ongeveer 80 graden, voor je het over de kruiden schenkt. Dat heb ik laatst bij een workshop kruidenthee geleerd bij Petra van kwekerij de Cruydthof.

Ik dronk al jaren thee met verse kruiden uit mijn tuin, maar dat het water echt van de kook af moest zijn, dat wist ik nog niet. Ik heb bij Petra meteen verschillende soorten munt meegenomen, zoals gembermunt, maar ook chocolade- en deze aarbeimunt. Zelf heb ik altijd al Marokkaanse munt en pepermunt in potten. Sinds vorige week heb ik ook een klein vijvertje in de tuin, waar ik watermunt in heb gezet. ‘t Zal mij benieuwen of ik daar ook thee van kan maken, maar ‘t zal vast wel!

Munt kan flink woekeren, dus in potten werkt prima. Of je graaft een pot in, dat kan natuurlijk ook. De wortels kunnen dan nergens naartoe. Ik knip de munt net vóór de bloei helemaal terug en hang de takjes te drogen. Dit jaar ga ik voor het eerst proberen de gedroogde munt in potten goed te houden, zodat ik ook in de winter een voorraad heb. De munt komt dan weer op en je kunt opnieuw oogsten. Niet alleen voor thee natuurlijk, je kunt munt ook goed gebruiken in desserts of couscous en bij pastagerechten. Het is samen met salie lievelingskruid. Er bestaan meer dan 90 soorten salie en ik heb er hier inmiddels al heel wat staan. Ook van salie kun je thee maken, net als van heel veel andere kruiden en zelfs het blad een frambozen- of bessenstruik. Maak eens een mix van blaadjes van frambozen en munt. Heerlijk! Absolute aanrader is ook de citroenverbena, zelfs als je die gewoon op je terras hebt staan ruik je de heerlijke citroenlucht.


Eén reactie
Tijm zegt:
12 juni 2011 om 12:40
Mooi stuk en heel herkenbaar. Ben zelf ook al jaren fan van alle soortjes munt en heb er veel van verzameld. Emmer in grondmethode viel mij tegen want die muntjes zijn niet gek, klimmen gewoon met hun stengeltjes, als je niet oppast, over het randje en wandelen dan rustig verder.
Citroenverbena is hier favorite in huis. Tegen vliegen en voor de lekkere frisse geur. Overwinteren doen ze in grote schuur bij mijn ouders. Altijd weer een feest om ze na de winter op te halen.

http://www.greendelicious.nl/2011/06/thee-van-aardbeimunt/

Geen opmerkingen :

Een reactie posten