zaterdag 23 november 2013

Tweedehands stel


Zondag reden wij met onze tweedehands auto richting Amsterdam, naar een feestje. Ik besefte me dat wat ik aanhad, voor het merendeel ook tweedehands was. Een leren jas en een vest, gekocht bij de tweedehands winkel en - mijn trofee- een kekke leren tas met allemaal handige vakjes die ik voor € 3 op de kop tikte bij de kringloop afgelopen vrijdag toen we 6 dozen kwam afleveren. Ook Schatje scoorde zondag hoog op tweedehands, hij droeg een tweedehands spijkerbroek en trui, vorige maand gekocht in Amsterdam.

Als je een rondje door ons huis loopt, is zeker de helft van wat je tegenkomt tweedehands tot aan de katten toe. Veel is gekregen, dan stond het in de weg bij familie en waren ze blij als het meegenomen werd. Sommige zaken kochten we, zoals de tapijten in de huiskamer die minstens 50 jaar oud zijn maar zo'n prachtige felle rode kleur hebben dat ze er uit zien als nieuw. Nieuw kunnen we deze tapijten niet kopen, maar tweedehands zijn ze voor ons betaalbaar, zeker omdat ze weeffoutjes bevatten, die je toch niet meer ziet als het tapijt eenmaal op de grond ligt.

Sommige mensen moeten een flinke drempel over om tweedehands te kunnen en willen aanschaffen. Ik niet. Ik heb tweedehands gekocht vanaf het moment dat ik in Amsterdam op kamers ging wonen. Het was voor mij de enige manier om kleding te kunnen kopen. Ik ging bijna wekelijks even naar het Waterlooplein en langs andere vaste adressen en haalde daar niet alleen kleding vandaan maar ook LP's, serviesgoed en een kek brilletje waar ik glazen op sterkte in heb laten zetten en dat nog jaren meeging.

Later had ik wel meer geld tot mijn beschikking maar ik bleef regelmatig tweedehands kleding kopen. Zeker toen ik geacht werd op het werk in het net te verschijnen en ik een winkel in de Jordaan ontdekte waar precies dat hing wat netjes was en mij goed stond. Het geld dat ik hiermee uitspaarde, kon weer aan andere zaken besteed worden.

Nu is tweedehands voor mij misschien iets meer noodzaak geworden. Ik heb minder geld dan voorheen, maar ben ook helemaal niet meer bereid ergens zomaar het volle pond voor te betalen. Ik ga toch geen nieuwe vaas kopen als ik voor €2 een prima vaas bij de kringloop kan vinden? Je moet alleen over wat geduld beschikken. Niet alles wat jij graag wil hebben is meteen voorradig. Soms moet je goed zoeken. Maar de kans is groot dat je meer vindt dan je verwacht, dat je op je favoriete kledingmerk stuit maar dan voor een kwart van de prijs en zo goed als nieuw. Er zijn nog steeds mensen die veel kleding kopen, één keer dragen en dan wegdoen.

Elke gemeente heeft wel een kringloopwinkel, daar is de kleding echt heel goedkoop. Denk aan € 3 voor een broek. In tweedehandskleding winkels liggen de prijzen iets hoger maar is de kleding ook vaak minder afgedragen. Dan heb je nog rommelmarkten en Koninginnedag, dan is het maar net wat er wordt aangeboden en de 'gek' er voor over heeft. Tot slot kun je tweedehands kleding kopen in hippe winkels, dan heet het ineens vintage en betaal je je blauw. Trap daar vooral niet in.

Tweedehands kopen is niet altijd nodig. Soms moet je gewoon even in je omgeving rond toeteren dat je iets zoekt. Tien tegen één dat het uiteindelijk wordt aangeboden. En gebeurt dat niet, wees dan creatief, organiseer kledingruilmiddagen met mensen in je omgeving.

Moet jij over een drempel heen om tweedehands te kopen? Wat belemmert je?

Geen opmerkingen :

Een reactie posten