maandag 25 november 2013

Mosterd maken (Kopie)

*****
Hoe moeilijk kan het zijn, zelf mosterd maken...beetje mosterdzaad, wat kruiden...De mogelijkheden om te experimenteren met verschillende smaken leken me eindeloos...

In Antwerpen in de Foek Wing (Chinese wijk) kocht ik dus een zakje mosterdzaad, de geelbruine soort. Een zestig gram liet ik vervolgens een nachtje weken in wijnazijn met dragon flavour. Was nu eenmaal de enige die ik nog in huis had. De zaadjes worden hierdoor zachter en dikker. Giet ook genoeg azijn er bij en giet het teveel sanderendaags af. Maar dan...pletten.. Normaal doe je dit in een vijzel natuurlijk, maar dat had ik ook niet. Eerst geprobeerd met een ijsscheplepel in een potje, maar dat was net iets teveel topsport. Uiteindelijk de zaadjes in een stevig diepvrieszakje gestoken en met een deegrol te lijf gegaan...Was toch al iets simpeler, ook al omdat je nadien dat zakje kan gebruiken als spuitzak om zo alles netjes in t potje te krijgen. Bij je pletsel doe je nog wat azijn en zout (Hollanders kappen er ook nog veel suiker bij, maar dat lijkt me ni zo aangewezen). Heb er ook nog wat look en andere kruiden bij gedaan en kurkuma om t zo mogelijk nog pittiger en geler te maken. De dikte was perfect, de structuur wel iets te korrelig nog, maar kom, op grootmoeders wijze zullen we maar denken. En de geur: die is wel erg azijnerig. Pardon my french. Nu moet t nog een paar weken in de ijskast staan, ben beniewd...vrees er wat voor.. De overschot van de zaadjes zal ik maar voor iets anders gebruiken of planten...

Geen opmerkingen :

Een reactie posten